Meer dan 300.000 mensen die een elektrische auto reserveren die pas over anderhalf jaar geleverd wordt. En diezelfde mensen betalen ook nog 1.000 dollar aan. Het is een marketingstunt van jewelste, wat Tesla vorige week presteerde, schrijft Patrick Beijersbergen.

De Model 3 van de automaker uit Californië levert Tesla dus nu al 300 miljoen dollar op. De auto gaat naar verwachting 35.000 dollar kosten, trekt in 6 seconden op naar 100 kilometer per uur en heeft een actieradius van 350 kilometer.

Vooral die actieradius moet ervoor zorgen dat de massa overstapt op elektrisch rijden. De markt schreeuwt om een voordelige stekkerauto die verder komt dan de bakker om de hoek en terug.

Aandeel Tesla duur

Tesla is één van de succesverhalen van het decennium. Het aandeel is sinds de beursgang in 2010 meer dan vertienvoudigd. Maar op 255 dollar is het behoorlijk duur: meer dan 200 keer de winst die voor dit jaar wordt verwacht.

Dat is wel even wat anders dan ‘good old’ General Motors (GM), dat met een koers van 30 dollar minder dan 6 keer de winst kost. GM geeft bovendien 5 procent dividend per jaar, Tesla niets.

En GM komt ook met een volledig elektrisch model, de Chevrolet Bolt, in dezelfde prijsklasse en met vergelijkbare prestaties. Zoals het er nu naar uit ziet is de Bolt er eerder dan de Model 3. In Europa wordt de Bolt waarschijnlijk een Opel.

Groeiverwachting Tesla

Tesla is op de beurs 34 miljard dollar waard, GM 46 miljard. Dat scheelt niet eens zo veel. In jaaromzet is het een ander verhaal. GM verkoopt dit jaar voor zo’n 150 miljard dollar aan automobielen, Tesla’s omzet komt nog niet eens op 9 miljard dollar.

Het verschil zit hem natuurlijk in de groeiverwachting. De winst per aandeel van GM zal volgens analisten de komende jaren stabiel tussen de 5 en 6 dollar bewegen. De winst per aandeel van Tesla zal van 1,20 dollar dit jaar bijna elk jaar verdubbelen en groeien naar ruim 9 dollar over 2019.

Dat veel professionele beleggers grote vraagtekens zetten bij deze fraaie groeiverwachting blijkt uit het feit dat de ‘shortposities’ in het aandeel Tesla goed zijn voor 25 procent van de beurswaarde. Een kwart! Gemiddeld voor aandelen in de S&P 500-index is het percentage shortposities 3,5 procent. De koerssprong eerder deze week zou dus goed een kleine ‘short squeeze’ geweest kunnen zijn.

GM aantrekkelijker

De auto-industrie is voor mij bepaald geen favoriete sector om in te beleggen. Auto’s maken vergt enorme investeringen, de winstmarges zijn laag en de bedrijven hebben vaak grote schuldposities. General Motors ging tijdens de kredietcrisis nog failliet.

Maar de balans van het ‘nieuwe’ GM is wel wat robuuster dan destijds, en 5 procent dividend is prettig. Tesla staat bovendien niet bekend om zijn strakke planning, dus daar kunnen zich ook nog tegenvallers voordoen.

Als ik moet kiezen tussen deze twee automakers, wordt het GM. Als GM er inderdaad in slaagt de Bolt ruim voor de Tesla Model 3 in de showrooms te hebben en er een succes van maakt, kan die winst per aandeel ook best weleens ruim boven de 6 dollar gaan uitkomen.

Patrick Beijersbergen is beleggingsanalist en auteur van het boek 'Beleggen kun je zelf, tips & tricks 2016'. De auteur bezit geen aandelen in de genoemde bedrijven.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl